barell

Događaj

16. novembar 2015.

Uljuljkivanje – Festival vina u Lazarevcu

Pošto su se „otvorili“ za naštampani pano koji krasi binu, organizatori omiljenog vinskog festivala u Lazarevcu skratiše budžet za najavu...

Možda postoji neko na belom svetu ko nije čuo za Baraka Obamu ili ne zna kršteno ime aktuelnog pape, ali je bedna verovatnoća da nema informaciju o tome šta su Coca Cola ili Nike... Ako se prema njoj ne odnosi sa dužnim osvežavanjem, svest ode svojim putem. Šanse da se preskoči prekjuče (14. 11.) održani festival u Lazarevcu bile su velike. Da ne beše cirkularnog SMS-a koji je poslao Gvozden Radenković dan ranije, verovatno bi bilo i manje posetilaca. Na putu od autobuske stanice, manirom sofisticiranog nećaka dragog kolege sa Radio Beograda 2, Žike Obretkovića, anketirao sam građane Lazarevca da li znaju za festival i mora se priznati da su poprilično nemali pojma o događaju. Verovatno slučajno... Verovatno je istog dana bila Moneova izložba u holu opštine i Pepersi svirahu u Domu Kulture...

Kad već imate događaj, onda je jako važno da se on i dogodi. Vinski festival u Lazarevcu spada u žilave i drage manifestacije, o čemu iz godine u godinu izveštavamo. Međutim, poprilično pada tonus. Trenutno ga održava entuzijazam vinara koji učestvuju besplatno, a na događaju prodaju sasvim pristojne količine vina. U Lazarevac se tradicionalno „vuklja“ najviše vina. Iz činjenice da je neposredna prodaja srce festivala, mogli bi se izvući neki zaključci. Naravno, ako to nekoga uopšte interesuje. Elem, u neposrednom i prirodnom ambijentu, odnos proizvođač – kupac, redovno kulminira razmenom dobara. Festival u Lazarevcu je najbolji dokaz da domaća publika voli domaća vina i da želi da ih kupuje i konzumira. Da je još bolje najavljen i organizovan, verovatno bi efekti bili i veći. Možda je malo napeto što startuje sabajle, pošto je prava jagma za vinima tek pred kraj (od 18 - 20 časova).

Nije nikakav problem agitovati za ovaj festival, koji je naprosto volonterski zakovan. Ispoštovana je i geografija, pošto je bilo Župljana, Sremaca, Negotinaca, naravno Šumadije, Metohije, ekipe iz klastera Beograd... I pored činjenice da uvek učestvuje nekoliko vinarija iz „elitnih redova“, Lazarevac se nekako nameće kao idealno mesto za promociju manje poznatih proizvođača. Em se promovišu, em im prijatan narod Lazarevca pokupuje vina, em se podruže malo sa kolegama... Šta više može da se očekuje? Malo inventivnosti oko prateće zabave i dešavanja na bini bi svakako doprinelo atmosferi, ali su svi prisutni već naviknuti na postojeće ništa. A i to može da se brani stavom da nikakav program ne odvlači pažnju posetiocima od vina. Tanko, ali može.

Nekoliko vinara je zapazilo slabiju posetu od uobičajene, što smo skloni da pripišemo nikakvoj kampanji. Međutim, možda je odgovor na pitanje lagane oseke u povećanoj koncentraciji dešavanja... Trenutno jedino predani Vitezovi Šumadije imaju kapaciteta da na svom salonu u Kragujevcu skupe više od 40 relevantnih vinarija. BeoWine fair se tu ne računa, kao ipak najmasovniji događaj, mada i njemu učešće inostranih izlagača poprilično pomaže u „kreiranju gužve“. E sad, šta će biti sa ovim lazarevačkim „mezimcem“ u budućnosti, pokazaće vreme. Mi ćemo ga obići i dogodine, pošto se neki vinari pojavljuju samo tu, pa je to ujedno i jedina prilika da ih se vidi. Fakt je da bi sledećem Lazarevcu valjalo malo sveže krvi u svim segmentima.

 

Profesor Dionisije

"Još nisam postao somelijer ali sam na odličnom putu. Za sada sam samo som."

Zoran Stepanović Gumeni, anonimna slavna ličnost